Son Sayı
13 (3), 2020
KAPAK SAYFASI
İÇİNDEKİLER
Ferhat Keskin & Emre Şahin Dölarslan
SPONSOR ÜRÜNLERİ SATIN ALMA NİYETİ OLUŞUMUNDA YILDIZ SPORCU MARKA İMAJI VE TARAFTAR KİMLİĞİNİN ETKİSİ Bu çalışma, sponsor ürünleri satın alma niyeti oluşumunda yıldız sporcu marka imajı ve taraftar kimliğinin göreli etkilerini değerlendirmektedir. Bu kapsamda, bir araştırma modeli oluşturulmuş ve test edilmiştir. Araştırmaya konu olan veriler Beşiktaş, Fenerbahçe ve Galatasaray taraftarlarından oluşan 401 kişiden elde edilmiştir. Analizlerde SPSS, PROCESS ve Lisrel istatistik paket programları kullanılmıştır. Araştırma sonucunda sponsor ürünleri satın alma niyeti oluşumunda yıldız sporcu marka imajının baskın etkisi olduğu görülmüştür. Araştırma bulguları, taraftar kimliğinin yıldız sporcu marka imajı ile sponsor ürünleri satın alma niyeti arasındaki kısmi aracılık etkisi olduğunu göstermektedir. Ayrıca, taraftar kimliğinin yıldız sporcu marka imajı ile sponsor ürünleri satın alma niyeti arasındaki ilişkide düzenleyici etkisi olduğu da ortaya çıkmıştır.
Anahtar Kelimeler: Spor Sponsorluğu, Taraftar Kimliği, Yıldız Sporcu Marka İmajı
DOİ : http://dx.doi.org/10.15659/ppad.13.2.249 [PDF]
Dr. Öğr. Üyesi Bahri Baran KOÇAK
EXPLORING AND IDENTIFICATION OF PASSENGERS’ WEB SEARCH GOALS USING “TICKET” RELATED QUERIES IN THE AIRLINE MARKET: A GOOGLE TRENDS STUDY The implications of information search behavior on the web have become clearer after internet search engines made their search data publicly available. In this respect, understanding and exploring web search goals of users can contribute to search engines to provide better personalized results, while enabling marketers to choose the right advertising objectives. It is of great importance that people's time-dependent web search goals for the purchasing of air tickets are revealed from a collective perspective in the airline market. Thus, the aim of this study is to determine time-dependent web search goals of passengers for the airline market by examining different word variations for flight ticket queries. Thus, global search query data for different time periods were obtained using Google Trends (GT). Independent samples t-test, One-Way ANOVA and MANOVA were performed to answer the research questions. According to the results of the research, passengers were mostly interested to use Google for transactional goals. This was followed by “locating” physical evidence in airline services. In addition, navigational searches of passengers appeared to differ significantly by hourly periods.
Keywords: web search goal, search behavior, Google Trends, airline, flight ticket
DOİ : http://dx.doi.org/10.15659/ppad.13.2.248 [PDF]
Arş. Gör. Gizem TOKMAK & Doç. Dr. Ramazan AKSOY
REKLAMLARDA ÇEKİCİ MODEL KULLANIMININ VAMPİR ETKİSİ KAPSAMINDA GÖZ TAKİP TEKNİĞİYLE DEĞERLENDİRİLMESİReklamlarda beşeri mesaj kaynağı olarak kullanılan çekici model ve ünlü kişi gibi ilgi çekici unsurlar, reklam izleyicisi ilgisinin tamamını ya da çoğunu çekerek ürün ve marka gibi diğer reklam unsurlarını gölgede bırakabilir. Vampir etkisi olarak ifade edilen bu durumda söz konusu ilgi çekici unsur, ürün ve markanın akılda kalıcılığını engelleyerek reklam etkinliğini düşürebilir. Bu araştırmada reklamlarda çekici model kullanımının vampir etkisine sebep olup olmadığı göz takip tekniği yardımıyla incelenmiştir. Ayrıca çekici model cinsiyeti ve reklam izleyicisi cinsiyetinin reklam etkinliği üzerindeki etkisi, vampir etkisi kapsamında incelenmiştir. Elde edilen sonuçlar reklamdaki çekici modele odaklanma süresi arttıkça, marka hatırlamama ihtimalinin %45,3 oranında arttığını göstermiştir. Ayrıca araştırmadan elde edilen sonuçlar, çekici kadın modelin her iki cinsiyet üzerinde de vampir etkisi oluşturma ihtimalinin daha yüksek olabileceğini göstermiştir.
Anahtar Kelimeler: Vampir etkisi, göz takip tekniği, çekici model kullanımı
DOİ : http://dx.doi.org/10.15659/ppad.13.2.245 [PDF]
Dr. Öğr. Üyesi Önder Kethüda
MAĞAZA İMAJ UNSURLARININ PREMİUM ÖZEL MARKALI ÜRÜNLERE İLİŞKİN MÜŞTERİLERİN KALİTE ALGISINA VE SATIN ALMA NİYETİNE ETKİSİMarket zincirleri, sağladığı yüksek karlılık dolayısıyla bütün ürün kategorilerinde ulusal markalara alternatif olarak kendi özel markalı ürünlerini sunmaktadır. Özel markalı ürünlerin payını daha da artırmak isteyen market zincirleri, ekonomik olanların yanında premium özel markalı ürünleri sunmaya başlamıştır. Premium özel markalı ürünler perakendecilik alanındaki en güncel konulardan bir tanesidir. Bu çalışmanın amacı, mağaza imajı unsurlarının müşterilerin premium özel markalı ürünlere ilişkin kalite algısına ve satın alma niyetine etkisini ortaya koymaktır. Bu amaçla birisi her gün düşük fiyat üzerine farklılaşan ve diğeri, üstün hizmet ile farklılaşan iki süpermarket müşterilerinden veriler toplanmıştır. Araştırma sonucuna göre, üstün hizmet ile farklılaşan mağazalarda premium özel markalı ürünler daha kaliteli olarak algılanmakta ve bu mağazaların müşterilerinin bu ürünleri satın alma olasılıkları daha yüksek çıkmaktadır. Ayrıca, hem üstün hizmet hem de düşük fiyat müşterilerin premium özel markalı ürünlere ilişkin kalite algısını etkilemektedir. Buna karşın, sadece üstün hizmet müşterilerin premium özel markalı ürün satın alma niyetini doğrudan etkilemektedir. Araştırmanın sonuçlarından hareketle, mağaza yöneticilerine özel markalı ürünler ile ilgili önerilerde bulunulmuştur.
Anahtar Kelimeler: Özel Marka, Premium Özel Marka, Mağaza İmajı, Üstün Hizmet, Düşük Fiyat, Algılanan Kalite, Satın Alma Niyeti
DOİ : http://dx.doi.org/10.15659/ppad.13.2.235 [PDF]
Arş. Gör. İlknur KORKMAZ & Dr. Öğr. Üyesi Nil Esra DAL
BİREYSEL YENİLİKÇİLİĞİN TÜKETİCİ YENİLİKÇİLİĞİNE ETKİSİNDE FOMO’NUN ARACILIK ROLÜBu çalışmada; gelişmeleri kaçırma korkusunu (FoMO) yaşamanın, kişilerin yeniliklere karşı istekliliğini ve yeni ürünleri benimsemesini etkileyeceği beklenilmektedir. Çünkü yenilikleri benimseyen bireyler gelişmeleri ve yenilikleri kaçırma korkusu yaşayarak, yeni ürünleri takip edebilir ve satın alabilir. Bu çalışmanın amacı; bireysel yenilikçiliğin ve gelişmeleri kaçırma korkusunun (FoMO) tüketici yenilikçiliğindeki etkisini incelemektir. Bu amaç doğrultusunda, İstanbul’da yaşayan 496 katılımcıya kolayda örnekleme yöntemi ile online anket uygulanmıştır. Araştırma sonucunda; bireysel yenilikçiliğin ve gelişmeleri kaçırma korkusunun (FoMO) tüketici yenilikçiliğinde olumlu etkisi olduğu tespit edilmiştir. Araştırmanın bir diğer sonucu ise; bireysel yenilikçiliğin tüketici yenilikçiliğine etkisinde FoMO’nun aracılık rolünün olmasıdır.
Anahtar Kelimeler: Gelişmeleri Kaçırma Korkusu, FoMO, Bireysel Yenilikçilik, Tüketici Yenilikçiliği, Aracılık Rolü
DOİ : 10.15659.ppad.2020.13.2.221 [PDF]
Enis Yakut & Ayşe Gül Bayraktaroğlu
COMPARISON OF PRE AND POST CRISIS CONSUMER RESPONSES: DOES REPUTATION REALLY ACT AS A SHIELD?Having a good corporate reputation is considered as a critical asset whereas this intangible asset is expected to act as a shield during crisis situations. The human nature necessitates to inquire the underlying causes of events and real reasons behind the situations, and it is also known that people differentiate between intentional and unintentional actions. Even though high reputation companies are expected to act in line with their reputation, in reality many inconsistent actions can be seen within their lifetime, where a crisis can be considered as one of these inconsistencies. In this 2X2 experimental study, a comparative analysis of pre and post crisis consumer reactions conducted, where reputation and intentionality of the company were manipulated at two levels. The results revealed that reputation may not act as a shield in every situation, and consumers may consider other factors in order to see the goodwill of the company.
Keywords: Reputation, Intentionality, Consumer Behavior, Pre/Post Crisis Differences
DOİ : http://dx.doi.org/10.15659/ppad.13.2.220 [PDF]
Canberk ÇETİN, Doç. Dr. Muhammet Ali TİLTAY & Doç. Dr. Behçet Yalın ÖZKARA
SOSYAL MEDYA KULLANIM YOĞUNLUĞU İLE SOSYAL MEDYA ÜNLÜLERİNİN VE ELEKTRONİK AĞIZDAN AĞIZA PAZARLAMANIN (eWOM) LÜKS TÜKETİM ÜZERİNDEKİ ROLÜNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMAElektronik ağızdan ağıza pazarlamanın (eWOM) gerçekleştirildiği platformlardan biri olan sosyal medyanın lüks tüketim üzerinde etkili olduğu bilinmektedir. Bu çalışma sosyal medya kullanım yoğunluğu ile sosyal medya ünlülerinin elektronik ağızdan ağıza pazarlamanın (eWOM) lüks tüketim üzerindeki rolünü belirlemeye yöneliktir. Araştırma üniversite öğrencileri ile gerçekleştirilerek öğrencilerin; eWOM, sosyal medya ünlüleri, sosyal medya kullanım yoğunluğu ve lüks tüketime yönelik tepkilerinin ölçülmesini amaçlamıştır. Lüks tüketim üzerinde sosyal medya kullanım yoğunluğu ve sosyal medya ünlülerinin etkisinin eWOM’un lüks tüketim üzerindeki etkisinden çok daha fazla olduğu çıkarımlarına ulaşılmıştır. Araştırmanın sonucunda sosyal medya ünlüleri ve sosyal medyanın kullanım yoğunluğunun lüks tüketim üzerindeki etkisinde eWOM’un aracı role sahip olduğu söylenebilmektedir.
Anahtar Kelimeler: Sosyal medya kullanım yoğunluğu, sosyal medya ünlüleri, eWOM, lüks tüketim
DOİ : http://dx.doi.org/10.15659/ppad.13.2.227 [PDF]