12 (23), 2019
Dr. Öğr. Üyesi Alev Koçak Alan, Prof. Dr. Ebru Tümer Kabadayı & Arş. Gör. Selen BakışTHE ROLE OF IGNORED MOTIVATORS: INTRINSIC MOTIVATIONS’ EFFECTS ON INTENTION OF USING MHEALTH APPS
With regard to developments in information technology and mobile technology, the healthcare industry has witnessed tremendous changes such as personal analytics, quantified self or personal informatics. Healthcare industry and individuals become more interested and curious about the potential benefits of using mHealth apps. Previous research has studied mainly external motivators of intention to use mHealth apps, thus intrinsic motivations of users which are very critical in directing of behavior are ignored. Therefore, the conceptual model of intrinsic motivators such as self-design, self-discipline, self-entertainment, self-association and self-healing of mHealth app usage intention was tested with 214 respondents by the use of Structural Equation Model (SEM). Self-design, self-discipline and self-entertainment motivations were found to affect behavioral intention positively. Academic and managerial implications were also discussed.
Keywords: self-entertainment, self-design, self-discipline, mHealth apps, healthcare industry
[PDF]
Keywords: self-entertainment, self-design, self-discipline, mHealth apps, healthcare industry
[PDF]
Dr. Öğr. Üyesi Özge Sığırcı & Prof. Dr. A. Ercan Gegez
AVANTAJLI FİYAT HER ZAMAN ADİL ALGILANIR MI? MÜŞTERİ KİMLİĞİ BAZLI FARKLILAŞTIRILMIŞ FİYATLANDIRMA, MÜŞTERİ GRUBU VE PARA İADESİNİN ETKİLERİ
Özet
Amaç: Çalışmada, eski ya da yeni müşterilere daha yüksek fiyat sunmak şeklinde uygulanan bir müşteri kimliği bazlı fiyat farklılaştırmasının, müşterilerin avantajlı ya da dezavantajlı fiyat alması ve müşterilerin fiyat farklılaştırma uygulamasından şikayetçi olmaları durumunda işletmenin para iadesi politikası göz önüne alınarak tüketicilerin adalet algıları üzerindeki etkileri incelenmiştir.
Yöntem: 2x2x3 gruplararası faktöryel tasarım kullanılmış ve bağımsız değişkenleri manipüle edebilmek için senaryolar tasarlanmıştır. Tasarlanan 12 farklı senaryo farklı cevaplayıcı grupları tarafından okunmuş ve ardından bu grupların adalet algıları ölçülmüş ve gruplar arası farklılıklar analiz edilmiştir.
Bulgular: İşletmelerin yeni ya da eski müşterilere daha yüksek fiyat sunması uygulamalarının adaletini eski ve yeni müşteri grupları farklı algılamaktadır. Eski müşterilere yeni müşterilerden daha yüksek fiyat sunulması uygulaması eski müşteriler tarafından adaletsiz algılandığı kadar avantajlı tarafta olan yeni müşteriler tarafından da adaletsiz algılanmaktadır. Para iadesi sunmak şeklinde yapılan telafinin ise müşteri adalet algıları üzerinde istatiksel olarak anlamlı bir etkisi bulunmamaktadır.
Anahtar Kelimeler: Fiyat, Farklılaştırılmış Fiyatlandırma, Gelir Yönetimi, Algılanan Adalet, Deneysel Tasarım.
[PDF]
Anahtar Kelimeler: Fiyat, Farklılaştırılmış Fiyatlandırma, Gelir Yönetimi, Algılanan Adalet, Deneysel Tasarım.
[PDF]
Prof. Dr. Aysel Erciş & Dr. Bahar Türk
BÜTÜNLEŞİK AMACA YÖNELİK DAVRANIŞ MODELİ İLE ÇEVRECİ ÜRÜN SATIN ALMA NİYETİNİN İNCELENMESİ
Çevresel problemlerin giderek arttığı ve etkilerinin ağır şekilde yaşandığı günümüzde bireylerin çevre bilincine ve çabaya sahip olmaları önemlidir. Bu noktada çevreci ürün satın alma niyetlerini etkileyen faktörleri davranışsal süreçleri içerisinde açıklamak, çevre için atılacak adımlarda yol gösterici olabilecektir. Bu doğrultuda çevreci ürün satın alma niyetinin öncüllerini tespit etmek, bireylerin karar verme süreçlerinin psikolojik yönünü anlamak ve açıklayabilmek için çevreci ürün satın alma niyeti amaca yönelik davranış modeli kapsamında incelenmiştir. Çalışma Erzurum merkez ilçede 300 kişinin katılımıyla gerçekleştirilmiştir. Toplanan veriler yapısal eşitlik analizi ile analiz edilmiş; çevreci ürün satın alma niyeti üzerinde en yüksek etkiye sahip değişkenlerin davranışsal istek ve öngörülen pozitif duygular olduğu görülmüştür. En düşük etkiye öngörülen negatif duyguların sahip olduğu ve modelde yer alan davranışsal tutum, sübjektif norm, algılanan davranışsal kontrol, davranışın geçmişte tekrarlanma sıklığı, çevresel kaygı ve algılanan tüketici etkinliği değişkenlerinin de çevreci ürün satın alma niyeti üzerinde anlamlı etkiye sahip olduğu tespit edilmiştir.
Anahtar Kelimeler: Amaca Yönelik Davranış Modeli, Çevreci Davranış, Çevreci Ürün Satın Alma Niyeti
[PDF]
Anahtar Kelimeler: Amaca Yönelik Davranış Modeli, Çevreci Davranış, Çevreci Ürün Satın Alma Niyeti
[PDF]
Doç. Dr. İbrahim GİRİTLİOĞLU, Dr. Öğr. Üyesi Ahmet TAN, Öğr. Gör. Metin SÜRME & Öğr. Gör. Abdullah AKMAZ
GAZİANTEP’TE BULUNAN YİYECEK-İÇECEK İŞLETMELERİNİN İMAJININ DEĞERLENDİRİLMESİ: FOURSQUARE ÖRNEĞİ
ÖZ
Gerçekleştirilen bu araştırmada, gastronomi dalında, Birleşmiş Milletler Eğitim, Bilim ve Kültür Örgütü'nün (UNESCO) "Yaratıcı Şehirler Ağına girmeyi başaran Gaziantep şehrindeki yiyecek-içecek işletmelerinin imajı değerlendirilmiştir. Bu amacın gerçekleşebilmesi için 01.01.2016-31.12.2016 tarihlerinde Foursquare’de yer alan 90 adet yiyecek-içecek işletmesinin yorumları içerik analizi yöntemiyle değerlendirilmiştir. Araştırmada yiyecek-içecek işletmelerinin imajını oluşturan yorumlar 4 bileşen altında toplanmış ve toplam 31 ifadede incelenmiştir. Bu bölümde araştırma sonuçlarına ilişkin elde edilen bulgulara yer verilmelidir. Araştırma sonucunda Gaziantep’te bulunan yiyecek-içecek işletmelerinin imajının olumlu olduğu tespit edilmiştir. Bununla beraber tüketicilerin en çok lezzet konusunda yorumda bulundukları görülmüştür.
Anahtar Kelimeler: Yiyecek-içecek işletmeleri imajı, Gaziantep, Foursquare
[PDF]
Anahtar Kelimeler: Yiyecek-içecek işletmeleri imajı, Gaziantep, Foursquare
[PDF]
Dr. Ünal EFE & Prof. Dr. Ayşe AKYOL
THE EFFECT OF INTERNAL MARKETING ON INTERNAL BRANDING: AN EMPRICAL RESEARCH ON PARTICIPATION BANKS IN TURKEY
In today's geography where competition is increasing with globalization, businesses have to maintain their activities with different methods and models than ever before. Two essential factors that will make a business different from others are ensuring the employee satisfaction and branding. The concepts of internal marketing and internal branding offer a significant competition advantage to businesses in this context. The purpose of this paper is to evaluate the effects of internal marketing practices on internal branding practices in the participation banking sector in Turkey. The study employs data collected from a survey involving 524 participants. In the analysis part of this study, exploratory factor analysis, confirmatory factor analysis and structural equation model were used.
According to the results of the study, it was determined that internal marketing practices affect internal branding practices. An other important result of the research is that employees who are motivated and trained with internal marketing practices are quite important factor in the success of the branding process of their affiliated business or organization.
Keywords: Internal marketing, internal branding, employee satisfaction, service quality, brand attachment, participation banking.
[PDF]
Keywords: Internal marketing, internal branding, employee satisfaction, service quality, brand attachment, participation banking.
[PDF]
Öğr. Gör. Begum Yetişer
KİBARCA ANLATIR MISIN? REKLAM DİLİ VE REKLAMA KARŞI TUTUM ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA
Sevdiğimiz, ilgi duyduğumuz reklamların kullandığı dil, bize o ürünü sevdiriyor, satın almamızı sağlıyor mu? Bu soruyu yanıtlamak için bu çalışmada “kibarlık teorisi”, reklam mesajlarına uygulanmış ve reklam tutumları ölçülmüştür. Yapılan dört ayrı çalışmanın sonunda reklamlarda kullanılan kibar dil, (özellikle kibar dil kullanılmayan bir reklam ile karşılaştırıldığında) reklam tutumu, reklamda önerilen ürüne karşı tutum ve ürün satın alım davranışı gibi değişkenler karşısında daha olumlu tutuma yol açmıştır. Bunun yanı sıra, beşinci çalışma, kibar dil ile karakterin algılanan benzerlik derecesi arasında bir bağ yakalamıştır. Buna göre, kibar dil kullanılan reklamdaki karakter izleyiciye kendini ne kadar benzer hissettirirse, reklama karşı olan önyargılı tutum reklam tutumunun da olumlu olarak değişeceği görülmüştür.
Anahtar Kelimeler: Kibarlık Teorisi, Reklam, Reklam Tutumu, Perceived Similarity
[PDF]
Anahtar Kelimeler: Kibarlık Teorisi, Reklam, Reklam Tutumu, Perceived Similarity
[PDF]
Dr. Hayat AYAR ŞENTÜRK, Prof. Dr. Ali Ekber AKGÜN & Prof. Dr. Halit KESKİN
TATİL PAYLAŞIMLARINI NİÇİN SEVİYORUZ?: İKNA MESAJLARININ DUYGUSAL VE DAVRANIŞSAL TEPKİLER ÜZERİNE ETKİSİ
İlgi çekici bir pazarlama yöntemi olarak sosyal medya pazarlamasının (SMP) benimsenmesi ve kullanımı gittikçe küresel bir boyuta ulaşmakta, bu durum pazarlama yöneticilerine ve yaygın etkisi yüksek araştırmalar gerçekleştirmek üzere pazarlama araştırmacılarına benzersiz fırsatlar sunmaktadır. Bu anlamda işletmeler müşterilerine gerçek zamanlı olarak ulaşabilme fırsatı yakalarken, araştırmacılar da sosyal medya kontekstinde ikna mesajlarının tüketiciler üzerindeki etkilerini incelemeye odaklanmışlardır. Ancak yapılan araştırmalarda mesajı alan kişilerde meydana gelecek tepkileri açıklamak üzere temel alınan en önemli teorilerden biri olan Ayrıntılandırma Olasılığı Modeli (AOM)’nin çok az kullanıldığı ve bu teori temelindeki ikna mesajı unsurlarının tüketiciler üzerindeki sinerjik etkilerinin bütüncül bir şekilde incelenmediği gözlemlenmektedir. Bu çerçevede çalışmanın amacı AOM teorisi temel alınarak, SMP aktiviteleri kapsamında ikna mesajlarının tüketicilerin duygusal ve davranışsal tepkileri üzerindeki etkisini ampirik olarak incelemektir. Araştırma bulguları; 1) ikna mesajlarının üç unsurunun (argüman kalitesi, paylaşım popülerliği ve paylaşım çekiciliği) sempati duygusu ile pozitif ilişkili olduğunu, (2) sempati ile empati arasında pozitif ilişki olduğunu, (3) sempatinin ikna mesajı unsurları ile empati duygusu arasında aracı rol oynadığını ve (4) duygusal tepkilerin (sempati ve empati) beğenme ve paylaşma niyeti ile ilişkili olduğunu göstermektedir.
Anahtar Kelimeler: Sosyal medya pazarlaması, ayrıntılandırma olasılığı modeli, ikna mesajları, duygusal tepkiler, davranışsal niyetler.
[PDF]
Anahtar Kelimeler: Sosyal medya pazarlaması, ayrıntılandırma olasılığı modeli, ikna mesajları, duygusal tepkiler, davranışsal niyetler.
[PDF]
Dr. Öğr. Üyesi Betül BALIKÇIOĞLU, Prof. Dr. Cemal YÜKSELEN & Prof. Dr. Akın KOÇAK
TÜKETİCİ ETNOSENTRİZMİ LİTERATÜR TARAMASI
Yerli ve yabancı ürünlere karşı satın alma davranışının açıklanmasına yönelik literatürda, uluslararası pazarlara birer giriş engeli olarak değerlendirilen sosyo-psikolojik yapılar mevcuttur. Bu yapılar arasında en sık incelenenleri, tüketici etnosentrizmi ve tüketici düşmanlığı iken bu yapılara yeni olarak tüketicilerin yabancı hayranlığı eklenmiştir. Söz konusu yapıların özünde, iç-grup ve dış-grup ayırımı yatmakla beraber üç yapının referans noktası farklıdır. Tüketici etnosentrizminin referans noktası, yabancı ürünlere karşı yerli ürünleri üstün görme eğilimidir. Tüketici düşmanlığı, yabancı ülkeye karşı duyulan düşmanlık hissinden beslenirken yabancı düşmanlığı yerli ürünleri yabancı ürünlerden daha aşağı görme eğilimiyle ilişkilendirilir. Her üç yapının ortak özelliği, tüketici eğilimleri olmalarıdır. Bu çalışmanın odak noktası tüketici etnosentrizmi yapısına yönelik literatürün incelenmesidir. Bu amaçla öncelikle etnosentrizm ve tüketici etnosentrizm kavramları irdelenmiş, tüketici etnosentrizminin öncülleri ve sonuçları ile bunlar arasındaki ilişkide aracılık ve düzenleyici etkisi olan değişkenler ele alınmıştır. Ayrıca, demografik faktörlerin tüketici etnosentrizmi düzeyini nasıl farklılaştırdığı irdelenmiştir. Son olarak, gelecekte bu alanda yapılacak araştırmalara önerilerde bulunulmuştur.
Anahtar Kelimeler: Tüketici etnosentrizmi, tüketici düşmanlığı, tüketicilerin yabancı hayranlığı, milliyetçilik, literatür.
[PDF]
Anahtar Kelimeler: Tüketici etnosentrizmi, tüketici düşmanlığı, tüketicilerin yabancı hayranlığı, milliyetçilik, literatür.
[PDF]
