11 (22), 2018
Dr. Semra Caliskan, Prof. Dr. Aysegul Toker & Prof. Dr. V. Aslihan NasirDETERMINANTS OF CONSUMERS’ PERSONAL HEALTH TECHNOLOGY USAGE INTENTIONS
Healthcare industry experiences a tremendous transformation with the proliferation of technology and science. The possible effects of this transformation such as patient empowerment, self-health management and health promotion make us curious about the underlying factors that influence intention to use healthcare innovations. This research investigates the determinants of consumer intention to use innovations, particularly Personal Health Technologies (PHTs), from the perspective of diffusion of innovation and technology acceptance and use literature. This research contributes to the understanding of important phenomena, namely intention to use innovations, in consumer behavior context enriched with health related constructs. 520 completed questionnaires were included in this study. The primary method of analysis was Structural Equation Modeling (SEM) conducted through AMOS 24. We found perceived relative advantage as the strongest positive determinant of usage intention, whereas we delineated health information privacy concern as the strongest negative determinant of usage intention. The mediation effect of relative advantage and the moderation effects of personal innovativeness and health motivation on the relationships of research model were also analyzed.
Keywords: Technology Acceptance and Usage, Post-adoption Consumer Behavior, Personal Innovativeness, Health Information Privacy Concern, Personal Health Technologies
[PDF]
Keywords: Technology Acceptance and Usage, Post-adoption Consumer Behavior, Personal Innovativeness, Health Information Privacy Concern, Personal Health Technologies
[PDF]
Dr. Çetin Kalburan
TÜKETİCİ ALGILARINA AİT ÇOK KRİTERLİ KARAR VERME VERİSİNİN ÇOK BOYUTLU ÖLÇEKLEME YÖNTEMİNDE KULLANIMI: CEP TELEFONU MARKALARI ÖRNEĞİ
Teknolojik gelişmelere paralel olarak ürün özelliklerinde sürekli değişiklikler gözlenen cep telefonu sektörü dinamik yapısıyla dikkat çekmektedir. Cep telefonları günümüzde neredeyse temel ihtiyaç haline gelmiştir. Bu nedenle cep telefonlarının satın alma sürecine etki eden faktörlerin irdelenmesi, farklı yöntemlerle araştırılması önem taşımaktadır. Bu araştırmada bulanık Analitik Hiyerarşi Süreci (AHS), TOPSIS ve çok boyutlu ölçekleme (ÇBÖ) yöntemleri kullanılarak, tüketici karar verme sürecine ve algı haritalarının oluşturulmasına yönelik bütünleşik bir yöntem sunulması amaçlanmıştır. Bu araştırmanın sonuçları yöntemsel sonuçlar, tüketici kararını etkileyen ürün özellikleri ve marka konumları olarak 3 başlık altında özetlenebilir. İlk olarak araştırma sonuçları, bulanık AHS & TOPSIS & ÇBÖ birleştirilmiş yönteminin bir model olarak uygunluğunu ortaya koymaktadır. Diğer yandan bulgular cep telefonu tercihini etkileyen faktörlerin önem derecelerini göstermektedir. Bu sonuçlara göre tüketici tercihini etkileyen en önemli faktörler sırasıyla; hız, değiştirilebilir batarya, hafıza ve kamera çözünürlüğüdür. Son olarak, araştırma sonucunda elde edilen algı haritası ise ürün özelliklerinden yola çıkarak markaların konumlarını ortaya koymuştur.
Anahtar Kelimeler: Cep telefonu, tüketici karar verme süreci, bulanık Analitik Hiyerarşi Süreci, TOPSIS, çok boyutlu ölçekleme analizi.
[PDF]
Anahtar Kelimeler: Cep telefonu, tüketici karar verme süreci, bulanık Analitik Hiyerarşi Süreci, TOPSIS, çok boyutlu ölçekleme analizi.
[PDF]
Yrd.Doç.Dr.Aslıhan Kıymalıoğlu & Arş.Gör. Yağmur Öz
Müşteri Odaklılık ile Müşterilerin Bilgi ve Farkındalık Düzeyi Bazında Ülkelerin İnovasyon Yetenekleri ve İhracat Performansları Arasındaki İlişki
Ülkelerin büyümeleri ve küresel rekabet üstünlüğü elde etmelerinde, rekabet avantajına yol açan etmenlerden pazarlama boyutunu oluşturan talep koşullarını belirleyen değişkenler müşteri odaklılık düzeyi ile müşterilerin bilgi ve farkındalık düzeyidir. Bu değişkenler kullanılarak ülkelerin gruplandırılmasını ve inovasyon yetenekleri açısından değerlendirilerek rekabetin önemli bir göstergesi olan ihracat performansları ile karşılaştırılmasını içeren bu çalışma kapsamında, öncelikle Küresel Rekabet Edebilirlik Endeksi’nde yer alan ülkelerden verilerine ulaşılabilenler için, talep boyutunu oluşturan değişkenlerin endeks değerleri kullanılarak kümeleme analizi yapılmıştır. Elde edilen ülke kümeleri, inovasyon endeks değerleri ortalamalarına göre karşılaştırılmış, sonrasında ülkelerin ihracat performanslarıyla ilişkilendirilmiştir. 136 ülkenin talep koşullarını belirleyen değişkenler için endeks değerleri kullanılarak yapılan hiyerarşik kümeleme analizine göre ülkeler 8 küme altında gruplanmışlardır. 7. ve 8. küme ile kalan diğer kümeler arasında inovasyon yetenekleri açısından yapılan varyans analizi sonucunda anlamlı bir fark bulunmuştur. Ülkelerin ihracat performansları incelendiğinde en yüksek değere sahip ilk 10 ülkeden 8’inin 7. ve 8. kümeler içinde yer aldığı görülmüş, bulgular bu doğrultuda yorumlanmıştır.
Anahtar Kelimeler: inovasyon, müşteri odaklılık, müşteri bilgi ve farkındalık düzeyi, ihracat performansı, kümeleme analizi, varyans analizi
[PDF]
Anahtar Kelimeler: inovasyon, müşteri odaklılık, müşteri bilgi ve farkındalık düzeyi, ihracat performansı, kümeleme analizi, varyans analizi
[PDF]
Batuhan Doğu Alkaya & Dr. Tülay Korkmaz Devrani
Dokunma İhtiyacı ve Yazılı Bilginin Psikolojik Sahiplik Üzerindeki Etkisi
Çalışmanın amacı; tüketicinin dokunma ihtiyacının, ürüne dokunma imkânının bulunmadığı çevrimiçi alışveriş ortamında, bu eksikliğinin telafisi için sunulan yazılı bilgiler ile etkileşiminin psikolojik sahiplik üzerindeki etkisini araştırmaktır. Ayrıca, çalışmada çevrimiçi alışveriş ortamında psikolojik sahipliğin belirlenen alış fiyatı, ağızdan ağıza iletişim ve satın alma niyeti üzerindeki etkisi incelenmiştir. Çalışmada 561 soru kâğıdı dağıtılmış ancak analizler geçerli kabul edilen 476 anket üzerinden yürütülmüştür. Yapılan analizler sonucunda dokunma ihtiyacının düşük veya yüksek oluşu ile yazılı bilgi türü arasındaki etkileşimin psikolojik sahiplik üzerinde etkisi olmadığı bulunmuştur. Diğer yandan dokunma ihtiyacının enstrümantal ve ototelik alt boyutlarının yazılı bilgi türü ile etkileşimi psikolojik sahipliği etkilemektedir. Ancak bu etki dokunma ihtiyacının boyutları ile yazılı bilgi arasındaki uyum olmadığı durumda ortaya çıkmaktadır. Çevrimiçi alışveriş ortamında ürüne karşı hissedilen psikolojik sahiplik arttıkça belirlenen alış fiyatı, ağızdan ağıza iletişim ve satın alma niyeti artmaktadır.
Anahtar Kelimeler: Dokunma İhtiyacı, Yazılı Bilgi, Psikolojik Sahiplik, Çevrimiçi Alışveriş
[PDF]
Anahtar Kelimeler: Dokunma İhtiyacı, Yazılı Bilgi, Psikolojik Sahiplik, Çevrimiçi Alışveriş
[PDF]
Metin ARGAN, Caner ÖZGEN & Ahmet Ferdi KOÇ
FUTBOL SEYİRCİLERİNİN DUYUSAL DENEYİMLERİNİN, ETKİNLİK TATMİNİ ÜZERİNDEKİ ETKİSİ
Sürekli olarak büyüyen futbol endüstrisi içerisinde stadyumlar seyirciler tarafından sporun tüketildiği yerler olarak oldukça önemli mekânlardır. Özellikle yeni teknolojilere rağmen maçı televizyon yerine stadyumda izlemeye teşvik eden heyecan, beş duyu organın deneyimine yönelik olarak hazırlanmış spor etkinliğini ifade eder. Bu bağlamda bu araştırma 2016-2017 futbol sezonunda faaliyete giren Eskişehir Yeni Atatürk Stadyumunda maç izleyen Eskişehirspor taraftarlarının beş duyu organları ile algıladıkları stadyum deneyiminin etkinlik tatmini ve spor tüketim davranışlarını arasındaki ilişkileri tespit etmektir. Araştırma kapsamında kolayda örnekleme yöntemi ile 379 Eskişehirspor taraftarına ulaşılmıştır. Seyircilerden elde edilen veriler yapısal eşitlik modellemesinin temel metodolojik ilkeleri doğrultusunda ölçüm ve yapısal model olarak iki aşamalı yaklaşımla analiz edilmiştir. Buna yönelik olarak güncel literatür ışında ortaya konulmuş iki hipotez kabul edilmiştir. Araştırma kapsamında yapılan analizler neticesinde, stadyum görsel, işitsel ve tatsal deneyiminin tatmin üzerinde anlamlı etkiye sahip olduğu ortaya konulurken, geri kalan boyutların(kokusal, dokunsal) etkinlik tatmini etkilemediği tespit edilmiştir. Bunun yanında etkinlik tatminin spor tüketim davranışları üzerinde güçlü pozitif etkisi olduğu ortaya konulmuştur. Araştırma sonuçları, spor pazarlamacılarının yararlanabilecekleri stratejik bilgiler ortaya koyarken, stadyumlarda hangi duyusal deneyimlerin seyircilerin etkinlik tatminine etki ettiğini tespit etmesi bağlamında güncel literatüre ampirik katkılar sağlamıştır.
Anahtar Kelimeler: Duyusal deneyim, etkinlik tatmini, spor tüketim davranışları
[PDF]
Anahtar Kelimeler: Duyusal deneyim, etkinlik tatmini, spor tüketim davranışları
[PDF]
Doç. Dr. Öznur Özkan Tektaş & Arş. Gör. Begüm Uğur
Benlik Uyumu ve Fonksiyonel Uyumun Tüketici Marka Bağı Üzerindeki Etkisi: Cep Telefonu Kullanıcıları Üzerine Bir Çalışma
Bu çalışmanın amacı, tüketicilerin cep telefonu markaları ile aralarındaki algıladıkları benlik uyumu ve fonksiyonel uyumun, tüketici-marka bağı üzerindeki doğrudan ve dolaylı etkilerinin incelenmesidir. Yüz yüze anket yöntemi ile Ankara’da yaşayan 302 cep telefonu kullanıcısından elde edilen verilerin test edilmesi için Çoklu Regresyon Analizi ve Bootstrapping yöntemi kullanılmıştır. Bu testler sonucunda, cep telefonu kullanıcılarının benlik uyumu ve fonksiyonel uyumunun, tüketici-marka bağını olumlu yönde etkilediği tespit edilmiştir. Buna ek olarak, fonksiyonel uyumun, benlik uyumunun tüketici-marka bağına etkisine aracılık ettiği ortaya konmuştur.
Anahtar Kelimeler: Benlik Uyumu, Fonksiyonel Uyum, Tüketici-Marka Bağı
[PDF]
Anahtar Kelimeler: Benlik Uyumu, Fonksiyonel Uyum, Tüketici-Marka Bağı
[PDF]
