9 (18), 2016
Yrd. Doç. Dr. Kalender Özcan ATILGAN & Yüksek Lisans Öğrencisi Nihal YILMAZ
ÜRÜNLERİN ÜRETİLDİKLERİ ÜLKELERE YÖNELİK BİLGİ VE TÜKETİCİLERİN ÜLKE İMAJI, FİYAT ADALETİ İLE FİYAT-KALİTE ŞEMASI ALGILAMALARI ARASINDAKİ FARKLILIKLARPazarlama akademisyenleri uzun süredir ülkelerin ve ülkelerin etkilerini tüketici tercihleri bağlamında yorumlamaktadırlar. Fiyat ve kalite, pazar ile ilgili ipuçlarının en başında gelmesinden dolayı, ürünleri değerlendirmede “üretim yeri” bilgisinin etkisine özellikle odaklanılması gerekmektedir. Bu çalışmada iki gruplu deneysel tasarıma (“Almanya’da üretilmiştir” ve “Çin’de üretilmiştir”) dayalı anketler yoluyla Mersin’de yaşayan 312 kadın tüketiciden veriler elde edilmiş ve aynı kozmetik ürününü üreten iki ülke arasında, makro ve mikro ülke imajı, fiyat adaleti algısı ile fiyat-kalite şeması bağlamında farklılıklar test edilmiştir. Çok değişkenli test sonuçları (MANCOVA), iki ülke arasında makro ve mikro ülke imajı, fiyat adaleti algısı ile fiyat-kalite şeması açısından anlamlı farklılıklar bulunduğunu göstermiştir.
Anahtar Kelimeler: Ülke İmajı, Üretim Yeri, Fiyat Adaleti Algısı, Fiyat-Kalite Şeması
[PDF]
Öğr. Gör. Murat BURUCUOĞLU & Yrd. Doç. Dr. Yetkin BULUT
Evaluation of Complaint Intent through Theory of Planned Behaviour In today’s intense environment of competition, it has become a must to understand consumers’ behaviours and respond their expectations. One of the most important ways to understand consumer behaviour and increase consumer loyalty is to grasp consumers’ complaint behaviours and the underlying reasons for such behaviour. This study aims to examine complaint intent through planned behaviour model. Along these lines, personal stance, subjective norm and perceived behavioural control have been defined as independent variable, whereas complaint intent has been defined as dependent variable. Within the context of the study, the link between the significance of consumer complaint intent, consumer complaint behaviour and its determinants and planned behaviour theory and its components has been analyzed. This research concludes that personal attitude, subjective norm and perceived behavioral control variables of theory of planned behavior impact consumers’ intent to complain.
Keywords: Complaint Intent, Theory of Planned Behaviour
[PDF]
Yrd. Doç. Dr. Özge Gökbulut Özdemir & Arş. Görv. Deniz Özer
Siyasal Pazarlamada Bütünleşik Pazarlama İletişimi ve Siyasi Partilerce Algılanan Toplum: Göstergebilimsel Bir AnalizPazarlamanın sosyal yönü çerçevesinde çalışmada, toplumla doğrudan ilişki içerisinde olan siyasal partiler ve toplumun geniş bir kesimini yönlendirmeyi hedefleyen seçim afişleri ele alınmaktadır. Siyasal reklamlar, siyasi parti ve adayın kamu ile bağını güçlendiren faaliyetler olarak kabul edilmektedir. Kamusal alanda doğrudan iletişim kurarak siyasal pazarlama iletişimi öğelerinin önemli bir parçası olan seçim afişleri, özellikle seçim dönemlerinde tanıtıcı, ikna edici ve açıklayıcı rolü ile parti ve aday hakkında fikir elde etmeyi sağlamaktadır. Göstergebilimsel yöntemin kullanıldığı bu çalışmada, siyasi partilerin topluma ilişkin algısına ve bütünleşik pazarlama iletişimi ekseninde yerel seçim afişlerinin genel parti afişleriyle uyumu konusuna odaklanılmıştır. Bu çerçevede çalışmada, Türkiye’de 30 Mart 2014 yerel seçimleri kapsamında Ankara’daki seçim afişleri göstergebilimsel açıdan değerlendirilerek ‘algılanan toplum’ ve ‘afişlerin uyumu’ araştırılmıştır. Araştırmaya TBMM’ de temsil edilen üç büyük partinin (AKP, CHP, MHP) yerel seçim kampanyalarında kullandıkları genel parti afişleri (toplam 8 afiş), Ankara Büyükşehir Belediye Başkan Adayı afişleri (toplam 13 afiş) ile Çankaya ve Keçiören İlçe Belediye Başkan Adayı için hazırlanan seçim afişleri (toplam14 afiş) dâhil edilmiştir.
Anahtar Kelimeler: Siyasal pazarlama, bütünleşik pazarlama iletişimi, algılanan toplum, seçim afişleri, göstergebilimsel çözümleme
[PDF]
Yrd. Doç. Dr. Selma Kalyoncuoğlu & Yrd. Doç. Dr. Emel Faiz
HİZMET KALİTESİNİN KURUMSAL İMAJ ÜZERİNDEKİ ETKİSİNİN BANKACILIK SEKTÖRÜNDE İNCELENMESİÜlke ekonomilerinde hizmet sektörüne ayrılan payların artması, hizmetlerin çeşitlenmesi ve hizmet işletmelerinin sayısının artması kaliteli hizmet üretmek olgusuna dikkat çekmektedir. Kaliteli hizmet üretebilen işletmeler ise müşterilerinin gözünde kurum imajını da güçlendirmektedir. Bu araştırmada, bankacılık sektöründe hizmet kalitesinin kurumsal imaj üzerindeki etkisi incelenmiştir. Araştırma, Düzce ili Merkez ilçesinde faaliyet göstermekte olan kamusal ve özel sermayeli mevduat bankaları müşterileri üzerinde gerçekleşmiştir. Nakdi kredi büyüklüğü ve mevduat hacmi kriterleri dikkate alınarak üçü kamu sermayeli ve üçü özel sermayeli olmak üzere seçilen altı bankanın müşterisinden toplam 467 adet veri elde edilmiştir. Hizmet kalitesinin ölçülebilmesi amacıyla Cronin ve Taylor (1992) tarafından geliştirilen SERVPERF ölçeği kullanılmıştır. Araştırma sonucunda hizmet kalitesinin kurumsal imaj üzerinde etkili olduğu belirlenmiştir.
Anahtar Kelimeler: Hizmet Kalitesi, Kurumsal İmaj, Bankacılık Sektörü, SERVPERF
[PDF]
Ş. Sinem Atakan & Mina Seraj
EV-İÇİ YİYECEK HAZIRLANMASI DAVRANIŞININ ARKASINDAKİ TÜKETİCİ MOTİVASYONLARININ İNCELENMESİTüketicileri ev-içi yiyecek hazırlamaya yönelten motivasyonlar netnografya metodu kullanılarak incelenmiştir. 4 farklı forum sitesinden (2 Türkçe, 2 İngilizce) toplanan yaklaşık 2000 tüketici yorumu iki farklı araştırmacı tarafından analiz edilmiştir. Hem Türkçe hem de İngilizce sitelerdeki tüketici yorumları, yiyecek hazırlanması gibi günlük bir üretim aktivitesinin dahi birçok farklı motivasyondan (fizyolojik ihtiyaç, güvenlik gereksinimi, özerklik ve kontrol ihtiyacı, ait olma ve sevgi gereksinimi, saygınlık gereksinimi, dinlenme ve rahatlama, duyumsal doyum, bilişsel uyarı ihtiyacı, kendini ifade etme ve yaratıcılık) kaynaklanabildiğini göstermektedir. Ayrıca bulgular, ekonomik ve sosyo-kültürel altyapının, motivasyonları nasıl etkilediğine de işaret etmektedir. Kültürel farklar öne çıkan motivasyonları, üretimin odak kişisini (diğerleri veya kişinin kendisi), kullanılan dili (olumlu veya olumsuz), üretimin içten gelen veya öğrenilen bir eylem olarak algılanmasını, üretimin ilişkilendirildiği diğer eylemleri ve son olarak da cinsiyet rolünün üretim üzerindeki önemini etkilemektedir. Bulgular hem gıda sektöründeki yöneticilere hem de ev-içi yiyecek hazırlanması ve tüketimine yönelik programlar hazırlamayı hedefleyen kurum ve kuruluşlara yardımcı olacak niteliktedir.
Anahtar Kelimeler: Tüketici davranışı, ev-içi üretim, yiyecek hazırlama, tüketici motivasyonları, üretici tüketen kültürü, kalitatif araştırma, netnografya
[PDF]
Prof. Dr. Tülay Yeniçeri & Arş. Grv. Halit Özal
TÜKETİCİ KARAR VERME TARZLARININ CİNSİYET KİMLİĞİNE GÖRE İNCELENMESİ İşletmelerin pazarlama karar ve stratejilerinin belirlenmesinde önemli bir faktör olan biyolojik cinsiyetin yanı sıra, yaşadıkları kültür ve sahip oldukları karakter vb. sebepler neticesinde ortaya çıkan psikolojik temelli cinsiyet kimliğinin de etkili olduğu düşünülmektedir. Bu çalışma ile işletmelerin pazarlama stratejilerinin belirlenmesinde ve pazar bölümlendirmede kullanılabilecek bir kavram olan “cinsiyet kimliği” ve “satın alma karar tarzları” konusu irdelenmiştir.
Bu çalışmanın temel amacı, tüketicileri cinsiyet kimliği itibariyle gruplandırmak ve bu grupların satın alma tarzlarının farklı olup olmadığını belirlemektir. Araştırmanın amacı ve modeli doğrultusunda hazırlanan anket formu 504 tüketiciye uygulanmıştır. Araştırma hipotezlerini test edebilmek amacıyla uygulanan analizler sonucunda tüketicilerin androjen, maskülen, feminen ve belirsiz olarak isimlendirilen farklı cinsiyet kimliğine göre gruplandırılabileceği ve satın alma tarzlarının birbirinden farklı olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Anahtar Kelimeler: Cinsiyet Kimliği, Tüketici Karar Verme Tarzları
[PDF]
Doç.Dr. Mehpare TOKAY ARGAN
SOSYAL PAZARLAMADA KAMPANYA YÖNETİMİ: ORGAN BAĞIŞINA YÖNELİK KURAMSAL BİR ÇERÇEVEBu makale sosyal pazarlama ve kar amacı gütmeyen organizasyonlar bakımından kampanya süreci için kuramsal bir çerçeve sunmaktadır. Dahası, bu kuramsal çerçeve organ bağışıyla ilgili sosyal pazarlamadaki kampanya yönetimine dayanmaktadır. Sosyal pazarlama veya kar amacı gütmeyen pazarlamadaki kampanya süreci altı adımı kapsar. Bunlar: Planlama, mesaj geliştirme, medya seçimi, malzeme (araç) sınama, uygulama, değerlendirme ve geribildirimdir. Kampanya sürecindeki her bir adım diğer aşamalardaki diğer adımlarla etkileşim halinde olup, kapsamlı detaylara sahiptir. Sosyal pazarlamadaki kampanya süreci başlangıç aşamasından son aşamaya kadar dikkatli bir biçimde ele alınmalıdır. Bu makale, sosyal pazarlama yöneticilerinin kampanya sürecini nasıl iyi bir biçimde tasarlayacakları hakkında çıkarımlar sunmaktadır.
Anahtar Kelimeler: Pazarlama, Sosyal Pazarlama, Sosyal Kampanya, Kampanya Yönetimi, Kampanya Yönetim Süreci.
[PDF]