5 (10), 2012
M. Emin AKKILIÇ & Volkan ÖZBEKİNTERNET ÜZERİNDEN YAPILAN ALIŞVERİŞLERDE ÜRÜNE YÖNELİK YORUMLARIN TÜKETİCİ SATIN ALMA KARARI ÜZERİNDEKİ ETKİSİ
Geçmişte tüketiciler sadece bulundukları ortamdaki ve yakın çevresindeki kişilere
ürünlere ilişkin deneyimlerini aktarabilirken, günümüzde internet sayesinde tanımadıkları
kişilere de fikirlerini, düşüncelerini ve deneyimlerini sunabilmektedirler. Bu
bağlamda, araştırmanın amacı internet mağazalarında yer alan ürüne ilişkin görsel
öğeler, teknik bilgiler ve kullanıcı yorumlarının tüketicilerin satın alma kararına etkisini
belirlemek ve kullanıcı yorumlarının satın alma tercihini değiştirip değiştirmediğini
ortaya koymaktır.
Araştırmanın sonucunda, ürünün görünümüne ve teknik özelliklerine verilen puanlar
ile kullanıcı yorumlarını gördükten sonra verilen puanlar arasında anlamlı farklılıklar
bulunmuştur. Kullanıcı yorumları bazı ürünlerde satın alma tercihini artırırken bazı
ürünlerde azaltmaktadır. Araştırmanın bir diğer bulgusu, ürünün görünümüne verilen
puanlarla, teknik özelliklerini gördükten sonra verilen puanlar arasında da anlamlı
farklılıklar bulunmasıdır.
Anahtar Kelimeler: Viral pazarlama, internet, tüketici davranışları, Kullanıcı yorumları
[PDF]
Anahtar Kelimeler: Viral pazarlama, internet, tüketici davranışları, Kullanıcı yorumları
[PDF]
Şükran BAŞANBAŞ
ALGILANAN KALİTE, TATMİN VE BAĞLILIK İLİŞKİSİ ÜZERİNE OTOMOTİV YAN SANAYİİNDE BİR ARAŞTIRMA
Ürün ve hizmet çeşidinin artması, kalite-fiyat farklarının giderek azalması ve teknolojik
gelişmeler gibi unsurlar işletmelerin rekabet gücünü giderek daha da zorlaştırmaktadır.
21.yy pazarlamasının bir parçası olan mevcut müşterilerin korunması ve müşteri bağlılığının
sağlanması anlayışı, işletmelerin en önemli rekabet stratejilerinden biri olmaktadır.
Filtre sektörü, fiyat ve ödeme koşulları ağırlıklı rekabetin yaşandığı bir sektördür.
Yerli işletmeler arasındaki rekabet kadar, yabancı markalar ve merdiven altı markalarla
rekabet yaşanmakta olup yerli markalar arasında ilk üç sıradaki marka araştırma konusu
olmuştur. Pazarlama literatüründe müşteri bağlılığını oluşturmada etkili değişkenlerden
biri olarak görülen algılanan kalite ve müşteri tatmini unsurları ile müşteri bağlılığı
ilişkisinin, hava, yakıt, yağ, hidrolik ve polen filtreleri üreten üç yerli filtre açısından
ortaya konması çalışmanın temel amacını oluşturmaktadır. Araştırma modeli, Darsono
ve Junaedi’nin (2006), algılanan kalite, tatmin ve bağlılık arasındaki ilişkiyi incelemeye
yönelik yaptıkları araştırmada kullandıkları modelden yararlanılarak oluşturulmuştur.
Araştırmada, ülke genelinde faaliyet gösteren yerli bir filtre sektörünün 4 ayrı bölgesinden
birer il seçilerek bu bölgelerdeki küçük sanayi siteleri araştırma kapsamına alınmıştır.
Veri toplama tekniklerinden anket yöntemi kullanılmış olup, çalışmada, söz konusu
üç değişken arasındaki ilişkiyi ortaya koymaya yönelik korelasyon analizi ve bu üç
değişken açısından markalar arası farklılıkları saptamaya yönelik çoklu karşılaştırma
analizi yapılmıştır. Elde edilen bulgulara göre; algılanan kalite ile markadan duyulan
tatmin düzeyleri arasında bir ilişki olduğu saptanmıştır, ayrıca tatmin ile bağlılık arasında
bir ilişki olduğu fakat bu ilişkinin çok da güçlü olmadığı ortaya çıkmıştır. Başka bir anlatımla, filtre sektöründe kullanıcıların o markadan tatmin olsalar bile o markaya
bağlılık duymayabilecekleri ve başka markaya yönelebilecekleri sonucuna varılmıştır.
Anahtar Kelimeler: Algılanan Kalite, Tatmin, Bağlılık, Araç Filtre Sektörü
[PDF]
Anahtar Kelimeler: Algılanan Kalite, Tatmin, Bağlılık, Araç Filtre Sektörü
[PDF]
Berna Akın ERİŞ & Hande KIMILOĞLU
TÜKETİCİLERİN ÇEŞİTLİ MOBİL PAZARLAMA FAALİYETLERİNE YAKLAŞIMI
Son yıllarda mobil iletişim pazarının hızla büyümesi, bu mecrayı pazarlama faaliyetleri
için elverişli bir kanal haline getirmiştir. Ancak mobil pazarlama uygulamalarının etkin
olabilmesi için tüketicilerin bu tür faaliyetlere yaklaşımının derinlemesine incelenmesi
gerekir. Bu amaçla bu çalışmada İstanbul’da yaşayan ve çoğunluğu 18-35 yaş aralığında
bulunan genç ve genç-yetişkin 350 mobil telefon kullanıcısından anket yoluyla veri
toplanmıştır. Anket, kolayda örnekleme yöntemiyle, İstanbul’daki çeşitli üniversitelerde
eğitim gören ve çoğunluğu yüksek lisans öğrencisi olan kullanıcılara ulaşılarak gerçekleştirilmiştir.
Araştırmada bu tüketicilerin mobil uygulamalara yönelik tutumu ve bu
mecrada gerçekleştirilen pazarlama faaliyetlerinin çeşitli özelliklerine verdikleri önem
derecesi incelenmiştir. Ayrıca kullanıcılar farklı uygulamalara yönelik tutumları açısından
kümeleme analizi yoluyla fırsatçılar, reklam düşmanları ve kolaylık arayanlar olmak
üç gruba ayrılmış ve bu segmentler arasındaki davranışsal farklar incelenmiştir.
Bulgular, fırsatçıların genel olarak tüm mobil uygulamalara diğer gruplara kıyasla daha
olumlu yaklaştıklarını göstermektedir. Diğer yandan, reklam düşmanları mobil pazarlama
faaliyetlerinin hemen hemen tümüne belirgin şekilde olumsuz yaklaşmaktadır.
Kolaylık arayanlar ise yaşamı kolaylaştıran mobil uygulamalara olumlu bakmakta ancak
çeşitli SMS uygulamaları ya da marka iletişim faaliyetlerine karşı kayıtsız kalmaktadır.
Anahtar Kelimeler: Mobil pazarlama, mobil uygulamalar, kümeleme analizi
[PDF]
Anahtar Kelimeler: Mobil pazarlama, mobil uygulamalar, kümeleme analizi
[PDF]
Ayşegül SAĞKAYA GÜNGÖR & İsmail KAYA
KİŞİYE ÖZEL FİYAT TEKLİFİNDE KULLANILAN MESAJ ÇERÇEVELEMENİN İNTERNET ÜZERİNDEN SATIN ALMA KARAR SÜRECİNE ETKİSİ
Yapılan araştırmada, kişiye özel fiyat teklifinin içeriğinde kullanılan farklı mesaj çerçevelemelerinin,
internette, satın alma sürecine etkisi araştırılmıştır. Satın alma süreci
küme teorisi çerçevesinde tanımlanmıştır. Araştırmada veri toplama yöntemi olarak
saha deneyi kullanılmıştır. Örneklem büyüklüğü 589 kişidir. Analiz sonuçlarına göre;
tüketicinin dikkate alınanlar kümesi oluşmadan önce sunulan kişiye özel fiyat teklifinde
olumlu mesaj çerçeveleme kullanılması, teklifte bulunan ürünün dikkate alınanlar kümesine
girme ve satın alınma ihtimallerini anlamlı derecede artırmaktadır. Bunun tersine,
olumsuz mesaj çerçevelemenin ise dikkate alınanlar kümesi oluştuktan sonra tüketiciye
önerilen teklif içeriğinde kullanılması satın alma sürecinde ürünün değerlendirilme
ve satın alınma ihtimalini artırmaktadır.
Anahtar Kelimeler: Kişiye özel fiyat uygulaması, İnternette pazarlama, mesaj çerçeveleme, deneysel tasarım.
[PDF]
Anahtar Kelimeler: Kişiye özel fiyat uygulaması, İnternette pazarlama, mesaj çerçeveleme, deneysel tasarım.
[PDF]
Neva YALMAN, Yeşim ULUSU, Dilek SAĞLIK & Beril DURMUŞ
BLACKBERRY VE iPHONE'UN MARKA KİŞİLİKLERİ FARKLI MIDIR?
Mobil pazarlama ülkemizde dünya ile aynı hızda gelişmekte ve pazarlama tekniklerinde
yeni trend olarak yerini almaktadır. Türkiye’ de 50 milyondan fazla cep telefonu
kullanıcısı bulunmakta ve bu sayı hızla artmaya devam etmektedir. Artık her yerde
pazarlama mesajını alan, ilgi duyduğu mesaja yine mobil alarak dönüş yapabilen yeni
bir tüketici kitlesi bulunmaktadır. Hangi müşteri profilinin, hangi tip cep telefonu kullandığını
belirlemek, markaların pazarlama kampanyaları içinde önemli bir bilgidir.
’’Bir marka ile ilişkilendirilen insan özellikleri veya sıfatları grubu olarak tanımlanan
marka kişiliği’’ markanın kullanıcılarının da özelliğini yansıtmaktadır. Bu çalışmanın
amacı mobil pazarlama aracı olarak kullanılan iPhone ve Blackberry markalarının birbirlerinden
hangi marka kişilik özellikleri ile ayrıldığını belirlemektir. Araştırma kapsamında
toplam 421 mobil cihaz kullanıcısına (235 iPhone ve 186 Blackberry) kullandıkları
cep telefonu markasının kişiliğini belirlemek amacıyla literatürde sıkça kullanılan
Aaker’ın (1997) marka kişiliğini ölçeği uygulanmıştır. Anket yöntemiyle 42 tane sıfattan
oluşan ölçeğin, markalarının kişiliğini ve bu kişiliği ne derece yansıttığını 6’lı likert
kullanılarak ölçülmüştür. Örneklemi oluşturulan kullanıcıların 223’ü Kadın ve 198 ‘i erkektir. Yaş ortalaması 35,07 olup eğitim seviyeleri yüksektir. Yapılan aşamalı
diskriminant analizi sonuçlarına bakıldığında, iPhone kullanıcıları için kullandıkları
markanın "cezbedici, neşeli, bağımsız ve yaratıcı" sıfatlarının ayırt edici olduğu,
Blackberry kullanıcıları için ise kullandıkları markanın "sağlam, kurumsal, dürüst,
erkeksi ve itimat uyandıran" sıfatlarıyla ayırt edici özellikleri olduğu bulunmuştur.
Anahtar Kelimeler: Marka kişiliği, Marka yönetimi, Diskiriminant Analizi
[PDF]
Anahtar Kelimeler: Marka kişiliği, Marka yönetimi, Diskiriminant Analizi
[PDF]
