2 (4), 2009
Ahmet BARDAKÇI, Selçuk Burak HAŞILOĞLU, Süleyman BARUTÇU & Duygu KOÇOĞLU
İŞLETME ALANINDAKİ TUTUM ÖLÇEKLİ ÇALIŞMALARDA CEVAPLAMA TARZI İLE DEMOGRAFİK DEĞİŞKENLER ARASINDAKİ İLİŞKİYİ TESPİTE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMABu çalışmada Türkiye’de işletme alanında gerçekleştirilen çalışmalarda demografik özel-liklerle cevaplama tarzı arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmaktadır. Bu amaçla Pamukkale Üniversitesi İşletme Bölümü öğretim üyelerinin katılımıyla gerçekleştirilmiş olan on farklı araştırmada cevaplayıcıların demografik özelliklerinin cevaplama tarzları-na etkisi incelenmiştir. Sonuçlara göre eğitim düzeyi hem aşırı uçlarının kullanımını hem de ölçek orta noktasının kullanımı etkilemektedir. Fakat eğitim düzeyi ile cevaplama tarzı ölçütlerinin her birisi arasında doğrudan bir ilişki bulunamamıştır. Genel olarak cevaplayıcılar arasında katılımcı olmayıcılık daha yaygındır. Erkekler kadınlardan hem daha fazla katılımcı yön kullanma hem de daha fazla orta nokta kullanma eğilimindir. 30 yaş üstünde orta nokta kullanımı, 30 yaş altında orta nokta kullanımından daha fazladır.
Anahtar Kelimeler: Cevaplama tarzı, tutum ölçekleri
[PDF]
Aysel ERCİŞ & Sevtap ÜNAL
GENÇLERİN KİŞİSEL DEĞERLERİ İLE SATIN ALMA TARZLARI ARASINDAKİ İLİŞKİLERİN BELİRLENMESİTüketici birçok iç ve dış etkenin katılımı ile kendine en uygun tarzı belirler. Geliştirilen bu tarz, tüketicinin temel satın alma kararına yönelik tutumlarını açıklar. Tüketicilerin satın alma tarzının şekillenmesinde rol oynayan değişkenlerden birisi de kişisel değer-lerdir. Tüketiciler kişisel değerlerini destekleyen tarzda alışverişler yapmaktadırlar. Bu çalışmada günümüz genç pazarının (Y kuşağının) satın alma tarzları ve kişisel değerler arasındaki ilişkiyi incelemek amaçlanmıştır. Çünkü gençler sahip oldukları özellikler dolayısıyla ayrı bir pazar olarak değerlendirilmektedirler. Bunun yanında Y kuşağının üyeleri olan günümüzün gençlerinin oldukça zor ve dikkat edilmesi gereken bir pazar olduğu belirtilmektedir. Bu nedenle çalışmada gençlerin satın alma tarzları ve kişisel değerleri arasındaki ilişkiyi incelemek ve yetişkin pazarlarına göre ne gibi farklılıklar gösterdiklerini incelemek amaçlanmıştır. Araştırmanın ana kitlesini Atatürk Üniversite-sinde eğitim gören gençler oluşturmuştur. Yapılan analiz sonucu gençlerin kişisel değer-leri ile satın alma tarzları arasında ilişki olduğu belirlenmiştir. Güçlü, başarılı ve çevresi ile yakın ilişkiler içerisinde olmak isteyen gençler aldıkları ürünlerde mükemmeli ara-makta ve alışkın oldukları marka ve mağazaları tercih etmektedirler.
Anahtar Kelimeler: Tüketici davranışı, Satın alma tarzı, Y kuşağı, Kişisel değerler, De-ğerler Listesi (LOV)
[PDF]
Zafer ERDOĞAN & Tolga TORUN
BİR İLİŞKİSEL PAZARLAMA ARACI OLARAK SANAL TOPLULUKLARİnsan doğasının vazgeçilmez unsuru olan sosyalleşme, sadece gerçek hayat ile sınırlı kalmamakta, insanlar her yerde bir çok İnternet tabanlı sanal ortam sayesinde (Facebook, Twitter, IRC, Myspace, Youtube), her zaman birbirleriyle iletişim kurabilmektedir. Sos-yal iletişim ağları, pazarlamacılar için yeni fırsatlar oluşturmakta ve günümüz yöneticile-rinin dikkatini bu yöne çekmektedir. İşletmeler, sanal dünyalarda, gerçek dünyaya para-lel ve hatta daha fazla faaliyetler gerçekleştirmekte ve bu ortamları hedef kitleleriyle uzun dönemli değişim ilişkileri yaratmaya, sürdürmeye ve geliştirmeye yönelik bir araç olarak kullanmaktadır. Bu çalışmada ilişkisel pazarlama ve bir ilişkisel pazarlama aracı olarak sanal topluluklara ilişkin literatür irdelenmiştir.
Anahtar Kelimeler: İlişkisel Pazarlama, Sosyal Ağlar, Sanal Topluluklar
[PDF]
A. Hamdi İSLAMOĞLU & Seda AKERMAN
TURLA SEYAHAT EDEN TURİSTLERLE BAĞIMSIZ SEYAHAT EDEN TURİSTLERİN DEMOGRAFİK VE KİŞİLİK ÖZELLİKLERİ BİRBİRLERİNDEN FARKLI MI?Hizmetlerin ve bir hizmet türü olan turizm hizmetlerinin türdeş(homojen) olmayışların-dan ötürü, turizm pazarlamasında bu pazarın bölümlendirilerek hedef pazarın tayin edilmesi büyük önem taşımaktadır. İşletmelerin uygun parlama bileşenlerini geliştirme-leri ve uygun stratejilerle bunları sunmaları hedef pazarlarını doğru tayin etmeleri ile sağlanabilir.
Turizm pazarı pek çok değişkene göre bölümlendirilebilir. Kişilik ve demografik özellik-ler bunlardan ikisidir. Bu çalışmada, İstanbul’u turlarla ve bağımsız seyahat ederek ziya-ret eden yabancı turistlerin demografik ve kişilik özelliklerine göre gruplara ayrılıp ayrı-lamayacağı araştırılacaktır. Bir başka değişle, turlarla seyahat eden turistlerle bağımsız seyahat eden turistleri kişilik ve demografik özelliklerin ayırıp ayırmadığı test edilecek-tir. Böyle bir çalışmanın seyahat acenteleri açısından önemli olacağı düşünülmüştür.
Yapılan çalışmada kimi demografik ve kişilik özelliklerinin iki farklı seyahat türünü seçenleri ayırdığı görülmüştür.
Anahtar Kelimeler: Turistlerin davranışları, Pazar bölümlendirmesi
[PDF]